poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Juliusz Verne

Ciągle wstawiam książki Juliusza Verne. Stwierdziłam, że warto by było coś o nim napisać :)
_________________________________________________________________________________

 



Juliusz Gabriel Verne urodził się 8 lutego 1828 w Nantes we Francji. Był francuskim pisarzem, dramaturgiem, działaczem społecznym, uważanym za jednego z protoplastów fantastyki naukowej . Pisał powieści podróżnicze i fantastyczno-naukowe oraz historyczne, geograficzne, kryminalne, sztuki teatralne i wiersze. Ojciec twórcy, Pierre Verne, prowadził kancelarię adwokacką. Młody Verne (za namową rodziny, a głównie ojca) studiował w Paryżu prawo, próbował zarabiać na giełdzie, ale nie rezygnował z prób literackich. Po kilkunastu latach różnorodnych, wytrwałych poszukiwań rozpoczął cykl powieści Niezwykłe podróże, które zapewniły mu poczesne miejsce w światowej literaturze. Wydawcą utworów Verne'a był Pierre-Jules Hetzel (następnie syn Hetzela - Louis-Jules) publikujący Magasin d’Éducation et de Récréation (Magazyn Edukacji i Rozrywki). Znanego autora i przedsiębiorczego wydawcę łączyły kontrakty wydawnicze, kilka razy wznawiane. Verne podróżował po świecie, jednak mniej rozlegle niż bohaterowie jego utworów. Odwiedził 15 krajów w Europie i w basenie Morza Śródziemnego oraz odbył na statku SS „Great Eastern” jedną podróż przez Ocean Atlantycki do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Był ogromnie oczytany, z literatury czerpał różnorodne wiadomości do swych książek: geograficzne, historyczne, techniczne. Dla swych potrzeb warsztatowych stworzył i wykorzystywał duży zbiór fiszek, swoistą bazę danych z informacjami.Jego utwory zostały przetłumaczone na co najmniej 94 języki obce.Wielką pasją Verne'a było żeglarstwo – miał na własność kolejno trzy łodzie (St. Michel I, II, III), na których często tworzył. Był żonaty z Honorine, ślub wzięli w 1857. Ze związku miał syna Michela Julesa (ur. 1861) oraz dwie przybrane córki Valentine (ur. 1852) oraz Suzanne (ur. 1853). Miał też córkę Claire Marie Duchesne (ur. 1865) z pozamałżeńskiego związku. Juliusz Verne zmarł  24 marca 1905 w Amiens we Francji. Został pochowany na cmentarzu La Madeleine w Amiens.

źródło - wikipedia.pl


A tutaj jeszcze link do ciekawego artykułu poświęconego pisarzowi >> klik :)

Teraz trochę ode mnie, na temat pisarza:
Twórczość Juliusza Verne odkryłam zaledwie dwa lata temu. Chociaż dobrze, że nie wcześniej - pisarz w swoich książkach używa już takiego poważniejszego, że tak powiem, języka literackiego. Wśród powieści, które przywiozłam od dziadków znalazłam książkę, owiniętą, ponieważ jej pożółkłe strony ledwo się już trzymały. Widać było na niej ślady wielokrotnego czytania. Zresztą, wydana była w 1968 roku, prawie pół wieku temu. Sięgnęłam po nią z czystej ciekawości. Była to (opisana już tu przeze mnie) "Tajemnicza Wyspa" (link). Zaczęłam ją czytać i nie mogłam się oderwać. Zaznaczam, że wcześniej nigdy nie chciałam czytać starszych książek, ponieważ (bezpodstawnie) uważałam je za nudne. Powieści Verne'a opisują przede wszystkim dużo przygód, podróży. Nie są jak te przesłodzone romansidła, paranormalne historie czy opowieści o nastolatkach, które nic nie wnoszą do naszego życia. Są bardzo wartościowe, można się z nich wiele dowiedzieć, przy okazji czerpiąc wielką przyjemność z czytania. Od tych dwóch lat Juliusz Verne jest moim ulubionym pisarzem, przeczytałam około jednej trzeciej jego dzieł i nie żałuję tego! Chcę Was przekonać, że stare (bo z XIX wieku), wartościowe książki są bardzo ciekawe, a nie nudne, jak większość osób pewnie myśli. Naprawdę, zachęcam do zgłębienia powieści tego autora!

Dominika

1 komentarz:

  1. Skoro tak polecasz to przeczytam jakąś tam książkę tego Verne. A którą najbardziej polecasz?

    OdpowiedzUsuń