sobota, 11 maja 2013

"W pustyni i w puszczy" - Henryk Sienkiewicz






Tytuł: „W pustyni i w puszczy”

Autor: Henryk Sienkiewicz

Streszczenie: Akcja książki "W pustyni i w puszczy" rozgrywa się pod koniec XIX wieku w Północno-Wschodniej Afryce. Głównymi bohaterami są Polak - Staś Tarkowski oraz jego przyjaciółka - Angielka Nel Rawlison. Obydwoje dzieci samotnie wychowują ojcowie. Stasia inżynier Władysław Tarkowski, a Nel pan Rawlison, który także jest inżynierem i nadzorują budowę Kanału Sueskiego. Podczas nieobecności ojców dzieci zostały pod opieką pani Oliwier. Po Świętach Bożego Narodzenia dzieci zostają Uprowadzone przez Hamisa, który działał na polecenie Fatmy. Porwano Stasi i Nel ponieważ mieli oni zostać wymienieni za Fatmę i jej dzieci, która była żoną Smaina, wobec której zastosowano areszt domowy. Dzieci zostają wywiezione do El garach. Z tamtego miejsca karawaną ruszają przez pustynię. Rozpoczyna się szaleńcza jazda. Gdy ojcowie dowiadują się, że w umówionym miejscu nie ma ich dzieci orientują, że jest to porwanie. Wyznaczona jest wysoka nagroda za ich odnalezienie , ale sami też wyruszają na poszukiwanie dzieci. W czasie porwania dzieciom towarzyszy pies o imieniu Saba, którego Nel dostała od ojca w prezencie. Podczas jazdy przez pustynię dzieci zostawiały po sobie ślady , zostały one wykryte przez Gebra , który wymierzył dzieciom karę. Następnego dnia karawana ruszyła w dalszą drogę, ale dokuczał im upał i zarządzono postój. Dzieci na swojej drodze napotykały to raz ulewny deszcz to zaś burzę piaskową. Ale mimo wszystko Staś myślał nad drogą ucieczki . Za co dzieci na każdym kroku były karane chłostą i biciem. Porwanie to było starannie zaplanowane gdyż na ich drodze w rozpadlinach skalnych Beduini znajdowali pożywienie. Hamis stawał w obronie dzieci mówiąc, że są własnością Smaina i nie może im spaść włos z głowy. Zmęczenie dzieci było tak duże, że w czasie podróży przez pustynię dzieci doznawały fatamorgany, wobec czego zadecydowano, że będą podróżować w nocy a odpoczywać w dzień. Zaczęło brakować żywności. Staś zaczął wątpić czy pomoc nadejdzie gdy dowiedział się o zdobyciu Chartumu i odwrocie Anglików. Wymyślał różne sposoby aby uciec. W czasie podróży zaczął zmieniać się krajobraz pojawiła się zieleń i olbrzymie drzewa nabaku. Wkroczyli do kraju Mahdiego. Wśród mieszkańców przeważali teraz murzyni. Odpoczęli u Emira Tadhila i wyruszyli w dalszą drogę przeprawiając się przez rzekę. Dotarli do Omdurmanu, gdzie spotkali Greka , który dał im suszone daktyle i obiecał wspomnieć o nich Mahdiemu. Dzieci przerażone były tym co tam zobaczyły. Na bambusie wkopanym na środku rynku zatknięta była głowa generała Gordona. Staś zaczynał wątpić w pomoc Anglików. Jedyną ich nadzieją było spotkanie z Mahdim i zmiana wiary inaczej czeka ich śmierć. Co spotka dzieci? Przeczytajcie!

Moja opinia: Szczerze mówiąc, książka mnie zanudziła. Długo ją czytałam, nie wciągnęła mnie. Nie mogę powiedzieć, że jest zła, jednak nie w moim typie. Oczywiście, to zależy od gustu człowieka. Jednak mi się ta książka nie podobała. Książki tej pewnie bym nie przeczytała, ale to lektura obowiązkowa, więc cóż… mówi się trudno.





Ocena: 3/10

Dominika






2 komentarze:

  1. To ja Zosia nw dlaczego Domi dała tak słabą ocenę. Mi ta książka bardzo, ale to bardzo się podobała. Jest to jedna z moich ulubionych książek. Ja bym dała 10/10

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja popieram Dominikę!
    Dla mnie czytanie tej książki to był koszmar! Nudne opisy , zero akcji itd..

    Dla mnie ta książka nie zasługuje nawet na jeden punkt...

    OdpowiedzUsuń